Blog o fotobudkach
Opublikowano: 21 maja 2020
Opłacalność inwestycji w fotobudkę
Wiele osób planujących zakup fotobudki lub fotolustra zadaje sobie powyższe pytanie. Jaka jest opłacalność inwestycji w fotobudkę w 2020 roku?
To prawda, że w ostatnich latach zainteresowanie fotobudkami rosło bardzo szybko. Lata 2015-2020 to złoty czas fotobudek. Zyskały popularność i stały się powszechną atrakcją na wielu różnorodnych eventach, zarówno firmowych jak eventy marketingowe jak i prywatnych takich jak wesela czy komunie.
Wykres pokazujący popularność wyszukiwania hasła „fotobudka” w Polsce w latach 2015-2020 – źródło Google Trends
Fotobudka lub fotolustro pojawiały się praktycznie na każdej imprezie, a eventom bez nich „czegoś brakowało”. Fotobudki zawsze miały tę ogromną zaletę, że umożliwiały otrzymanie bezpośredniej, namacalnej pamiątki z danej imprezy. Szybki wydruk gotowego zdjęcia to było coś więcej niż 5234 zdjęcia zapisane w telefonie. To w świadomości ludzi się nie zmieni – zdjęcia zawsze były i będą doskonałą pamiątką, a dobra zabawa zawsze będzie w cenie.
Hasła „zwrot z inwestycji po 3 miesiącach” zawsze były przesadzone 🙂 Nigdy nie reklamowaliśmy w ten sposób naszych produktów. To prawda, że dobrze zbudowana strategia marketingowa pozwalała na relatywnie szybki zwrot, ale bardziej rzędu 12 miesięcy niż 3 miesiące. W ekonomii szybki zwrot z inwestycji to właśnie okres około roku czasu. Posiadając jedną fotobudkę można było zrobić średnio 6 eventów w miesiącu (włączając w to eventy organizowane w tygodniu np. imprezy marketingowe, kinderbale itp.), przy średnim zysku na poziomie 300zł „na czysto” z imprezy. Rocznie dawać to mogło kwotę około 20 000zł. Przy takim zwrocie, faktycznie fotobudka zwracała się w czasie nawet krótszym niż rok, fotolustro tylko nieznacznie dłuższym. Taka stopa zwrotu dotyczyła oczywiście osób i firm, które nie zaniżały cen (poniżej poziomu średnich cen rynkowych byle tylko zyskać klientów). Firm, które jednocześnie miały dobrze zbudowaną strategię sprzedaży swoich usług. Bazując na takich danych, opłacalność inwestycji w fotobudkę była więc znacząca.
Rok 2020 zaskoczył nas wszystkich niemile prawie na samym początku, jeszcze przed wysokim sezonem eventowym. Pandemia koronawirusa sprawiła, że wszelkie eventy zostały odwołane. Nie ma wesel, nie ma komunii, nie ma imprez firmowych. Pandemia sprawiła, że musimy o wiele bardziej uważać by ustrzec się przed zakażeniem. Zatrzymanie rynku eventowego sprawiło, że wiele osób przestało myśleć o zakupie fotobudki. Bo skoro nie ma eventów, to jaki jest sens zakupu? Trafne pytanie!
Nie wiemy jak sytuacja potoczy się dalej, kiedy dokładnie wrócą eventy, jak będą wyglądały. My stoimy na stanowisku, że nastąpi efekt „odbicia” rynku – imprezy będą organizowane, a ludzie będą chcieli wrócić do zabawy. Po kryzysie (a nawet w jego trakcie, bo nie zanosi się by koronawirus szybko „zniknął”) niezbędne będzie pobudzanie gospodarki. Gospodarka jako system naczyń połączonych nie znosi próżni – gdy jedna branża cierpi, w niedługim czasie zaczyna cierpieć kolejna. Z duża dozą pewności będzie można liczyć na dotacje do własnego biznesu. Zarówno na przetrwanie kryzysu jak i na rozpoczęcie nowej działalności. Warto będzie wykorzystać to kiedy branża ruszy! Zakup nowoczesnego urządzenia doskonałej jakości będzie więc podstawą bycia konkurencyjnym na rynku.
Na rynku zawsze najlepiej radzą sobie firmy których oferta cechuje się bardzo dobrą jakością i innowacyjnością w stosunku do konkurencji. Ten „biznesowy powiew świeżości” dotyczy także rynku fotobudek. Pewne ponadczasowe modele fotobudek (jak fotobudka P4F LED) zawsze będą mieć swoje miejsce na rynku, jednak to nowe modele urządzeń przesądzać będą o konkurencyjności. Różne grupy klientów potrzebują różnych rozwiązań, i tak jak modele z gamy retro – jak np. model fotobudki Retro M trafią w gusta pewnej grupy klientów, tak nowoczesne modele jak LED ALU 22 poszerzą krąg potencjalnych odbiorców usługi.
Podejmując decyzję o zakupie fotobudki czy fotolustra warto przemyśleć wiele kwestii, między innymi to, jakie wsparcie daje na start producent. Czy udostępnia materiały marketingowe tak potrzebne już na samym początku działania. Jak bogaty jest zasób szablonów do fotobudki czy animacji do fotolustra.
Ważna kwestia dotyczy serwisu zdalnego – czy istnieje on tylko „na papierze”, czy klient może liczyć na realną pomoc na eventach. Gwarancja bezpośrednio u producenta, czy poprzez odsyłanie do firm produkujących podzespoły? Inwestycja w fotobudkę lub fotolustro to inwestycja znacząca i te kwestie warto przemyśleć już na samym początku.
Na to pytanie jest tylko jedna słuszna odpowiedź: jak kupować to z głową! Trzeba przemyśleć swoją strategię, zastanowić się nad dotarciem do klienta. Zarówno podejście hurraoptymistyczne typu: „jeśli klimat eventowy, fotografia, kontakt z ludźmi to to co kochasz”, zdecydowanie warto, jak i pesymistyczne typu „nie ma sensu” są błędne. Trudno określić opłacalność tego biznesu na ten moment – powyżej określiliśmy ją dla czasu sprzed pandemii – to był bardzo realny na tamte czasy scenariusz zwrotu z inwestycji. Biznes fotobudkowy to bez wątpienia biznes przyjemny, pozwalający na nawiązanie wielu kontaktów – to przecież z poleceń z czasem pochodzi większość zleceń. Wszyscy czekamy na ponowne otwarcie branży eventowej – ten trudny czas trzeba jednak przetrwać, by wyjść z niego mocniejszym i dobrze przygotowanym do zmienionych warunków. Nie dajcie się pesymistycznym myślom, że „już nie warto”, że „nie będzie imprez”, że „to już koniec fotobudek”. Będzie inaczej – to na pewno. Na początku pewnie trudniej, ze sporymi obostrzeniami. Warto to jednak przetrwać i przygotować się odpowiednio. Bo eventy wrócą – to pewne! A jak kupować fotobudkę to właśnie w P4F 😉
Bądź na bieżąco!
Zapisz się do newslettera
© 2011-2024 Copyright P4F. Wszystkie prawa zastrzeżone.
Dodaj komentarz